torsdag 9 juli 2009

Semester=Målning

Semestertid är perfekt för att måla möbler. Inget jobb som man måste gå till, utan man kan måla från morgon till kväll och hela natten också!

Har köpt nya köksmöbler, nej inte nya, på auktion förstås. Det är ingen lyx, de andra vågade jag knappast låta gästerna sätta sig på, av rädsla för att de skulle hamna på golvet och stolarna gå i bitar.

När jag köpte dem hade de en rödbrun färg som säkert var fin, men som inte passade in hos mig. Det blev att gå till färgaffären och köpa färg, vit förstås!

I ena affären skulle de ha 800 kr för färg till ett bord och fyra stolar. Det tyckte jag var lite väl dyrt så jag gick till fler affärer och kollade priser. Jag handlade i affären bredvid och då kom färgkostnaden ner till 350 kr. Ganska rejäl skillnad! Kanske var färgen inte av riktigt lika bra kvalité men när man ska måla "slitet gammaldags" behöver det inte bli helt perfekt!


Jag började med att måla möblerna mörkgrå, för att sedan kunna slipa fram det på vissa ställen.

Photobucket



Efter det blev de 2 lager vit färg. 

Photobucket



Slipade fram slitningar lite här och var så det skulle se lite gammalt ut.

Photobucket


Photobucket



Tillsist blev det färdigt. Lite mer arbete än jag trott men jag blev ganska nöjd med resultatet. Bordet passar perfekt tilsammans med mitt gamla köksskåp.

Photobucket

Photobucket



5 kommentarer:

  1. Vad fint det blev!Vitt är verkligen ett säkert kort när det gäller att måla om. Blir så fräscht!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. hej
    så fint de blev.... kul med auktioner där man kan fynda o få så fina möbler med lite färg. själv målar jag oxo ett runt köksbord nu som jag tänkte skulle få en liten text oxo =)
    ha en skön helg
    kram pia

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev!

    Fin blogg!

    trevlig helg.

    Kram

    Flisan

    SvaraRadera
  4. Tack för trevliga kommentarer. Det värmer !

    MVH R-M

    SvaraRadera
  5. Vad fina stolar, jag blir helt knäsvag. Ditt kök är så himla fint nu. Tror minsan att vi måste ta en loppisrunda snart. Eller kanske en skrotdag :)

    SvaraRadera