lördag 11 juli 2009

Leila alá 50-tal

Photobucket

I tidningen Leilas Countryliving fanns nyligen ett härligt recept på citronsaft färgad med rödbetor. Resultatet blir en riktig 50-tals cericerosa saft som faktiskt smakar som vanlig citronsaft. Jag gjorde en blandning av Leilas recept och ett annat recept på citrondricka jag haft sedan länge.

Saften av 1o citroner
Socker efter tycke och smak ( jag tog 1 liter eller lite till)
40 g citronsyra
1,5 liter kokt vattten (svalnat)
2 råa rödbetor i skivor

Blanda socker, citronsaft, citronsyra i en bunke. Tillsätt vatten och rödbetor i skivor. Låt stå i kylen tills det fått lagom färg. Saften ska bli mörkare rosa när den är outspädd, för att bli lagom "50-talsrosa" när du späder den med vatten.

Denna härliga dricka ger en hel del reaktioner, den går ingen omärkt förbi...



Photobucket

4 kommentarer:

  1. Snygg saftfärg.
    Det receptet måste jag också testa.

    Stella

    SvaraRadera
  2. Tycker jag absolut! :)

    MVH R-M

    SvaraRadera
  3. Jättehärlig safr....såg när hon hade det programmet...hon är ju bara bäst!!!!!!

    Spännande recept!!...har med saftat o tappat upp på flskor hos mig..Välkommen!!!

    !Trevlig Söndag!!
    ~~Kram ♥ Millan~~

    SvaraRadera
  4. mmmmm det där set gutt ut...

    SvaraRadera